na słupie za karę :)
na słupie za karę :)
slawek sztompka slawek sztompka
1513
BLOG

420 lat temu ....

slawek sztompka slawek sztompka Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 93

    Dziś mija dokładnie 420 lat od momentu kiedy
król Zygmunt III Waza przeniósł stolicę Polski
z Krakowa do Warszawy. Nie była to zbyt mądra
moim zdaniem decyzja, no ale cóż stało się i trwa.
    Złosliwcy od których roi się w Krakowie powtarzają,
że powodem przenosin i przeprowadzki króla było
zalecenie lekarzy polecające wyjazd na wieś....
    Jeśli to prawda to od ręki przestaję lubić lekarzy,
bo choć nie mieszkam aktualnie w samej Warszawie,
to od PeKiNu dzieli mnie tylko 25 km w linii prostej
i chcąc nie chcąc ta bliskość wywiera wpływ, zbyt
duży wpływ moim zdaniem, na życie na przedmieściach.
   Nie wiem czemu, ale nie przepadam za Warszawą,
choć tam pracuję, bywam i spędzam blisko połowę
swego życia. Jest kilka miejsc w aktualnej stolicy,
które nawet lubię ale ogólnie Warszawa raczej mnie
drażni i denerwuje niż wzbudza zachwyty.
    Zupełnie inaczej wyglądają moje relacje
z dawną stolicą Krakowem. Dla mnie Kraków
to najpiekniejsze miejsce na świecie,
a sam pobyt w Krakowie, bo akurat bywam tam
dość często, to sama rozkosz mimo smogu
ostatnimi czasy, czy hałasliwych turystów
którzy jesli śpię nieopodal Rynku, to  w środku nocy
potrafią nieźle dać się we znaki.
    Z pewnością życie w Krakowie ma swoje minusy
ale potrafię to dawnej stolicy wybaczyć, i sam nie wiem
czemu, ale aktualnej stolicy wybaczyć tego nie potrafię.
Być może w poprzednim wcieleniu byłem Krakusem.
   I dlatego zakończę najsłynniejszą chyba fraszką
na temat Zygmunta III Wazy i tych całych przenosin
      Za to żeś Kraków miał w dupie,
          za karę stoisz na słupie


 

nerwowy jestem

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura